Corona update: Competitie wordt hervat

door: Koen Montijn & Ciska Lauffer

De Rijksoverheid heeft dinsdagavond 25 januari bekendgemaakt dat de coronamaatregelen verder versoepeld worden. Nadat er al anderhalve week volop getraind kon worden, is vanaf woensdag 26 januari het spelen van competitiewedstrijden tot 22.00 uur (einde wedstrijd) met publiek ook weer toegestaan. Wel is voor spelers en toeschouwers van achttien jaar en ouder het coronatoegangsbewijs verplicht.

Top- en wedstrijdkorfbal

Voor de top- en wedstrijdkorfbal (uitgezonderd de (reserve) Korfbal League) wordt een nieuwe indeling gemaakt. De competities starten in het weekend van 5 en 6 februari. Dit geldt voor de senioren teams 1 en 2 en daarnaast de A1 van Apollo. Zodra het programma bekend is, is deze te vinden op de website en in de KNKV-app.

Breedtekorfbal

Binnen de breedtekorfbal worden de wedstrijden vanaf woensdag 26 januari gespeeld, zoals ze in het programma gepland staan. Dit is dus eerder mogelijk ten opzichte van wedstrijden uit het wedstrijdkorfbal. Dit komt doordat de breedtekorfbalcompetitie verder gaat volgens het oorspronkelijk geplande programma, met inachtneming van de regels zoals die eerder al van kracht waren tijdens de avondlockdown in december 2021. Dit geldt alle teams behalve de bij wedstrijdkorfbal benoemde teams van Apollo.

Spelregels voor sport
Iedereen mag overdag en ’s avonds binnen en buiten sporten. Dit hangt ook af van openingstijden van de sportlocatie. De volgende regels gelden:

• Op binnensportlocaties is een coronatoegangsbewijs verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Er zijn uitzonderingen.
  • Op buitensportlocaties is een coronatoegangsbewijs verplicht bij gebruik van voorzieningen binnen. Bijvoorbeeld in kantines, kleedkamers of toiletten. Er zijn uitzonderingen.
  • Wedstrijden zijn toegestaan. Het gaat zowel om wedstrijden onderling en wedstrijden tegen andere clubs.
  • Kleedkamers, toiletten en douches zijn open.
  • Als het nodig is voor de sportbeoefening is 1,5 meter afstand voor personen vanaf 18 jaar niet verplicht. Na het sporten is 1,5 meter afstand houden wel verplicht.
  • Houd u aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Coronatoegangsbewijzen
Een coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor:
– Vrijwilligers of personen die beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden verrichten op de sportlocatie. Dit betekent dat zowel betaalde als vrijwilligers geen coronatoegangsbewijs hoeven te laten zien op het moment dat zij een functie voor de sport vervullen in een binnensportlocatie.

Mondkapjes dragen in de sporthal.
Mondkapjes zijn verplicht voor sporters vanaf 13 jaar op:
– Binnensportlocaties, behalve tijdens het sporten.
– Binnen faciliteiten op buitensportlocaties, zoals kleedkamers en de sportkantines.

Mondkapjes zijn verplicht voor publiek dat zich door binnensportlocaties verplaatst.

Regels voor publiek bij sport
Tussen 05.00 uur en 22.00 uur mag er publiek aanwezig zijn bij amateursport (wedstrijden en trainingen), professionele sportwedstrijden en topcompetities. Het publiek houdt zich aan de volgende regels:

• Zij laten een coronatoegangsbewijs zien bij binnenkomst. Bij amateursport: alleen binnen en alleen voor mensen van 18 jaar en ouder.
  • Het publiek heeft een vaste plek op 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Mondkapje verplicht bij verplaatsing binnen.

Positieve testuitslag = in isolatie als u corona heeft
Bent u positief getest op corona? Dan gaat u thuis in isolatie. Ook als u de boosterprik heeft gehad en toch besmet bent. U krijgt van de GGD te horen hoe lang de isolatie duurt en wat de regels zijn. Hou altijd zo veel mogelijk afstand van huisgenoten.

Wanneer niet in quarantaine?
U heeft een huisgenoot of nauw contact met corona. In deze situaties hoeft u niet in quarantaine:

• U bent in de afgelopen 8 weken positief getest en u heeft geen klachten heeft; of
  • U heeft meer dan 1 week geleden een boostervaccinatie gehad en u heeft geen klachten; of
  • U bent jonger dan 18 jaar en gaat naar de kinderopvang, het primair onderwijs of het voorgezet onderwijs. Deze uitzondering geldt ook voor: leerlingen in het voorgezet onderwijs die 18 jaar of ouder zijn; en studenten onder 18 jaar aan het MBO, HBO of de universiteit; of

Krijgt u toch coronaklachten? Doe een zelftest. Of laat u dan testen bij de GGD

Geplande activiteiten.

Alle geplande activiteiten van zaterdag 29 januari komen te vervallen en we starten met de competitie volgens het schema in de app.

Vrijwilligers gezocht voor QR code scannen.

We zijn nog hard op zoek naar QR code scanners voor onze thuiswedstrijden. Wil u ons helpen om tijdens de wedstrijd van u kind of van de selectie QR codes te scannen, dan horen wij dit graag. Neem contact op met Koen of Ciska.

“Vele handen maken licht werk”

Let op! Ook de zaaldiensten zijn weer van toepassing, kijk op het schema wanneer je aan de beurt bent. Zaaldiensten vind je op de site: Zaaldiensten – Korfbalvereniging Apollo (kvapollo.nl)