Verdere versoepelingen

door: Coronacommissie

De Rijksoverheid heeft dinsdagavond 15 februari bekendgemaakt dat de coronamaatregelen verder versoepeld worden.

Spelregels voor sport
Iedereen mag overdag en ’s avonds binnen en buiten sporten, tijdens de normale openingstijden van een locatie. Horecafuncties zoals de sportkantine moeten wel uiterlijk om 01.00 uur sluiten. De volgende regels gelden:

• Wedstrijden zijn toegestaan. Het gaat zowel om wedstrijden onderling en wedstrijden tegen andere clubs.
  • Sportkantines zijn geopend tot 01.00 uur.
  • Kleedkamers, toiletten en douches zijn open.
  • Houd u aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
  • Er is geen beperking in de groepsgrootte bij binnen- of buitensport of sporten in de openbare ruimte.

Regels voor publiek bij sport
Tussen 05.00 uur en 01.00 uur mag er publiek aanwezig zijn bij amateursport (wedstrijden en trainingen), professionele sportwedstrijden en topcompetities. Het publiek houdt zich aan de volgende regels:

• Publiek amateursport binnen tot 500 bezoekers:
    • Geen 1,5 meter afstand verplicht;
    • Geen vaste (toegewezen) zitplek;
    • Geen mondkapjesplicht;
    • Geen bezoekersnorm.
  • Publiek amateursport binnen meer dan 500 bezoekers:
    • Geen 1,5 meter afstand verplicht;
    • Vaste (toegewezen) zitplek;
    • Mondkapjesadvies bij verplaatsing vanaf 13 jaar;
    • Geen bezoekersnorm.
  • Publiek amateursport buiten:
    • Een locatie mag zoveel plaatsen benutten als kan met de 1,5-meter-regel.

Positieve testuitslag: in isolatie als u corona heeft
Bent u positief getest op corona? Dan gaat u thuis in isolatie. Ook als u de boosterprik heeft gehad en toch besmet bent. U krijgt van de GGD te horen hoe lang de isolatie duurt en wat de regels zijn. Hou altijd zo veel mogelijk afstand van huisgenoten.

Wanneer niet in quarantaine?
U heeft een huisgenoot of nauw contact met corona. In deze situaties hoeft u niet in quarantaine:

• U bent in de afgelopen 8 weken positief getest en u heeft geen klachten heeft; of
  • U heeft meer dan 1 week geleden een boostervaccinatie gehad en u heeft geen klachten; of
  • U bent jonger dan 18 jaar en gaat naar de kinderopvang, het primair onderwijs of het voorgezet onderwijs. Deze uitzondering geldt ook voor:
    • leerlingen in het voorgezet onderwijs die 18 jaar of ouder zijn; en
    • studenten onder 18 jaar aan het MBO, HBO of de universiteit; of
  • Uit overleg met uw werkgever blijkt dat u onmisbaar bent en voldoet aan de voorwaarden van werknemers in essentiële bedrijfsprocessen.

Krijgt u toch coronaklachten? Doe een zelftest. Of laat u dan testen: maak online een afspraak of bel 0800-1202. Houd daarvoor uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand.

Deze uitzondering geldt niet als u (terug)komt uit een zeerhoogrisicogebied en dus verplicht in quarantaine moet.